شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

آشنایی با عرشه فولادی

آشنایی با عرشه فولادی

آشنایی با عرشه فولادی

یکی از شناخته شده ترین مصالح در عرصه اقتصادی در اجرای سازه ها و اسکلت بتنی و فلزی عرشه فولادی می­ باشد. بلندمرتبه سازی به جهت هزینه زیاد زمین امری اجتناب ناپذیر است و سازندگان سازه برای صرفه جویی در مصرف هزینه­ ها تلاش کرده اند از گزینه­ های روی میز بهره مند شوند.

عرشه فولادی با نام های دیگری همچون   steel deck,pan deck,meta deck عنوان می­ شود.از بین تمام عناوین meta deck بیشترین کاربرد را دارد.

 

قیمت عرشه فولادی بسیار مناسب است ولی دارای مزیت ­های دیگری هم می­ باشد که سبب افزایش محبوبیت این متریال می­ گردد. عبارتند از وزن سبک، سهولت در نصب و سرعت در اجرا می­ توان عنوان کرد.

 

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی با نام فلزی meta deck در بازار شناخته شده می­ باشد، اگر بخواهیم با یک نگاه کلی بررسی کنیم عرشه فولادی یک ورق فلزی از جنس فولاد گالوانیزه می­ باشد که بصورت ذوزنقه شیاردار تولید می­ گردد که از این متریال در کف یا سقف ساختمان کار گذاشته می ­شود.

فولاد گالوانیزه به عنوان پرکاربردترین متریال در صنعت ساخت و ساز می­ باشد. عرشه فولادی دارای یکسری فاکتورهای مهمی می­ باشد همچون خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مناسب، قیمت مقرون بصرفه، و دسترسی آسان به این متریال باعث شده در ایجاد سقف از عرشه فولادی بهره مند شوند.

 

تاریخچه سقف عرشه فولادی

اولین بار ورق گالوانیزه در سال 1820 میلادی وارد عرصه ساختمان سازی شد.یکی از مهندسین به نام هنری پالمر این متریال را به صورت شیاردار شکل دهی کرد و در سقف ساختمان اجرا کرد.اجرای سقف ساختمان در سال 1939 توسط انیستیتو سقف فولادی  با تکمیل استاندارد صنعتی برای طراحی، اجرا و بهره برداری وارد صنعت ساختمان شد و با گذشت زمان تغییرات متعددی در روش سقف عرشه فولادی شکل گرفت.

در نهایت این سیستم با کمک شرکت­ های اروپایی و امریکایی پیشرفت کرد و به عنوان یک سیستم نوین در سال 1980 مورد استفاده قرار گرفت.

 

کاربرد عرشه فولادی

عرشه فولادی در اجرای سقف ساختمان بصورت اسکلت فلزی و بتنی کاربرد دارد.عرشه فولادی مختص برای احداث سقف ساختمان های صنعتی نمی­باشد در حالی که از این عرشه در ساختمان هایی با کاربری مسکونی، اداری و تجاری می­توان استفاده کرد.

 

ورق فولادی کاربردهای متعددی دارد که در اینجا می توان چند مورد را برشمرد.

 

1) ایجاد سکوهای کار برای کارگران در ساخت ساختمان چند طبقه

2) ایجاد اسلب­­ های سیمانی سبک در کف ساختمان ها

 

نحوه تولید عرشه فولادی چگونه است؟

این متریال در واقع همان ورق گالوانیزه می ­باشد که متراژ 1 تا 5/1 عرض بصورت کویل و توسط فرآیند cold form تولید می گردد. در این روش ورق ها وارد دستگاه رول فرم می ­شوند و به کمک تجهیزات دستگاه طی مراحل مختلف خم­ ها یا برجستگی هایی روی ورق ایجاد می­شود. پس از مراحل فرمینگ عرشه فولادی توسط اره برقی یا دستگاه گیوتین با ابعاد و اندازه های مشخص بریده می­شود. بایستی متذکر شد که نوسانات قیمت بر روی محصول بی تاثیر نیست.

 

مهم ترین مزایای سقف عرشه فولادی چیست؟

استفاده از این ورق دارای مزایای متعددی می­باشد که در اینجا ذکر خواهیم کرد.

1) تسریع بخشیدن در اجرای سازه

2) سهولت در حمل و نقل

3)اجرای چند سقف بطور همزمان

4) بدون نیاز به شمع بندی

5) حذف قالب بندی

6) تحلیل بار مرده

7) کسر ضخامت سقف

8) صرفه جویی در مصرف بتن

9) یکپارچگی و زیبایی

10) تنوع کاربری

11) اجرا در انواع اقلیم

12) عایق مناسب صوت و حرارت

13) دوام بالا و طول عمر زیاد

14) کاهش وزن سازه

 

کاهش خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع زلزله و آتش سوزی

یکی از خسارت ها و مشکلاتی که هنگام زمین لرزه ممکن است رخ دهد سقوط اجزای غیر سازه ای (بلوک و سفال های سقفی) می­­­باشد که در سقف های مرکب عرشه فولادی چنین خسارتی وجود ندارد.

چنانچه در سازه ای مصالح پلاستوفوم استفاده شود در هنگام آتش سوزی با تولید گاز درصد تلفات جانی افزایش می یابد.

 

قرار گیری یک سکوی کار مطمئن در زمان اجرا

با ایجاد یک سیستم سقف عرشه فولادی بصورت دائمی موجب کاهش خطرات زمان اجرا می گردد.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی از 5 جز اصلی تشکیل شده است.

1)ورق فولادی گالوانیزه

ورق فولادی از مهمترین متریال سقف می­ باشد در ساخت گالوانیزه از روش فرمینگ و با کمک دستگاه مربوطه انجام می شود. ورق ­های فولادی جهت پوشش سقف بصورت سقف عرشه فولادی شناخته شده می­ باشد.

ورق­ های فولادی در دو مدل ذوزنقه ه­ای و موج دار تولید می­­ شود.فولاد استفاده شده در عرشه باید از حداقل تنش تسلیم 210 مگاپاسکال را دارا باشد.علاوه بر آن از پوشش گالوانیزه با کمک فلز روی پوشیده شده است و میزان ضخامت روی در سطح ورق فلزی چیزی در حدود 8/. تا 2/1 میلی­متر می­ باشد.فرآیند گالوانیزاسیون باید در دو طرف ورق انجام شود.

 

2)گل میخ

connection shear stud وسیله ساده­ ای می باشد که در زبان فارسی با نام گل میخ عنوان می­ شود این وسیله کوچک موجب اتصال ورق به تیرهای فرعی می گردد.تعداد گل میخ بر اساس محاسبات انجام شده درون ورق قرار می­ گیرد و به کمک جوشکاری اتصال برقرار می­ شود یکی از وظایف مهم این گل میخ تقسیم بار متحمل شده بر روی سقف به تیرهای فرعی می­ باشد.

 

3)آرماتور

آرماتوربندی سقف با کمک میلگرد انجام می­ شود.شبکه های میلگرد بر روی ورق های فولاد تعبیه شده و به گل میخ متصل می­ شود.این اتصال موجب افزایش تحمل تنش کشی سقف می­ گردد و از جابجایی و جمع شدن بتن جلوگیری می­ کند.

4)بتن

روی ورق­ های فولادی بتن قرار می­ گیرد و فشار بار سقف بر روی این بتن­ها می­ باشد بنابراین بایستی از بتن های با کیفیت بهره برد.

5)فلاشینگ: فلاشینگ یکی از اجزایی می­ باشد که در اجرای سقف عرشه کاربرد دارد.در واقع ورقی با ضخامت حدود 5 میلی­متر با مقدار کمی خمیدگی در لبه عرشه ها بکار رفته است تا از بیرون زدگی بتن از سقف جلوگیری کند.

 

5)فلاشینگ

فلاشینگ یکی از اجزایی می ­باشد که در اجرای سقف عرشه کاربرد دارد.در واقع ورقی با ضخامت حدود 5 میلی­ متر با مقدار کمی خمیدگی در لبه عرشه ها بکار رفته است تا از بیرون زدگی بتن از سقف جلوگیری کند.

انواع عرشه فولادی

عرشه فولادی به سه دسته کلی تقسیم می­ شود.

1)عرشه فولادی معمولی

2)عرشه فولادی کامپوزیت

3)عرشه فولادی قالبی

 

 

1)برای ایجاد سقف های صاف و بدون شیب یا شیب دار به میزان کم از عرشه فولادی معمولی استفاده می­کنند.

 

2)طراحی عرشه فولادی کامپوزیتی به این صورت است که دارای برجستگی ها و تورفتگی­هایی می ­باشد که این طراحی موجب ساختار یکپارچه در دال بتنی و عرشه فولادی می­ شود.

 

3)عرشه فولادی قالبی به دلیل طراحی خاصی که دارد در مقایسه با دو مدل قبلی به آسانی نصب می شود و دیگر نیازی به قالب چوبی نیست.

کیمیا پانل تولید کننده انواع ساندویچ پانل پلی اورتان در شیراز با چندین سال سابقه درخشان تولید انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری، مشاوره، طراحی، تجهیز، نصب انواع سردخانه، کانکس متحرک و ثابت، کلین روم با مجهزترین دستگاه و با کادر مجرب و متخصص در خدمت شما مشتریان گرامی می­ باشد.

 

برای مشاهده ویدیوها می توانید به کانال یوتوب مراجعه نمایید. 

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.