شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

آشنایی با نحوه ساخت ساندویچ پنل و بررسی کاربرد‌های ساندویچ پانل

آشنایی با نحوه ساخت ساندویچ پنل و بررسی کاربرد‌های ساندویچ پانل

آشنایی با نحوه ساخت ساندویچ پنل و بررسی کاربرد‌های ساندویچ پانل

ساندویچ پانل به از جمله مصالح ساختمانی پرکاربرد گفته می‌شود که از ترکیبات بسیار سبک و چند لایه تشکیل شده است و از آنجایی که لایه میانی آن به‌شدت نرم و منعطف است حالت عایق دارد. جنس قسمت میانی ساندویچ پانل معمولاً از پشم شیشه، پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ است.

اگر شما نیز برای ساخت بنا و ساختمان نیازمند ساندویچ پانل بوده و اطلاعات چندانی در این زمینه ندارید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید و به نکاتی مهمی که در این زمینه ارائه می‌دهیم نهایت دقت را داشته باشید.

 

ساندویچ پانل دیواری

معرفی ساندویچ پانل و انواع آن

ساندویچ پانل جزء مصالح ساختمانی است که از دو لایه ورقه و یک عایق میانی تشکیل و ساخته می‌شود و اکثریت ساندویچ پانل‌ها، پانل پلی یورتان بوده و عایق بسیار مناسبی هستند که برای صوت و حرارت مورداستفاده قرار می‌گیرند. ساختار این قبیل از پانل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌شدت سبک بوده و حتی با وجود اینکه ممکن است از دو لایه فلزی تشکیل شده باشند، با این حال باز هم وزن آن‌ها سبک است.

ورقه‌های ساندویچ پانل که دارای عایق فوم هستند از جنس آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه، فویل آلومینیوم، کاغذ کرافت و سایر موارد دیگر بوده وزن چندانی ندارند و در ساخت‌وساز محیط‌ها و مراکز تجاری بسیار کاربردی هستند. ساندویچ پانل‌ها خود نیز انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

حال که با انواع ساندویچ پانل آشنا شده‌اید، لازم می‌دانیم که اطلاعات مفیدی درباره نحوه ساخت ساندویچ پانل نیز در اختیارتان بگذاریم، برای به دست آوردن اطلاعات دقیق و اصولی از انواع ساندویچ پانل و شیوه ساخت آن‌ها همراه ما باشید.

انواع ساندویچ پانل

نحوه ساخت انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها جزء مصالح پیش‌ساخته محسوب می‌شوند که در عصر حاضر به‌شدت مورداستفاده و توجه ساختمان‌سازان قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که منجر به استفاده بسیار زیاد ساندویچ پانل‌ها می‌شود، مربوط به وزن سبک، مقاومت بسیار بالا و از طرفی مقرون‌به‌صرفه بودن این قبیل از ساندویچ پانل‌ها است. یکی از دیگر فاکتورهایی که تأثیر بسزایی در کیفیت ساندویچ پانل دارد، شیوه ساخت آن‌ها است.

برای ساخت ساندویچ پانل معمولاً دو روش وجود دارد. نحوه ساخت ساندویچ پنل شامل روش‌های زیر می‌شود؛

 

  • روش کانتینیوز یا پیوسته
  • روش دیسکانتینیوز یا ناپیوسته

 

جالب است بدانید که هر یک از نحوه ساخت ساندویچ پانل دارای معایب و مزایایی هستند که ما در این مقاله برایتان به شرح مفصل آن‌ها را موردبررسی قرار می‌دهیم، با ما همراه باشید.

 

بررسی روش کانتینوز و نحوه ساخت ساندویچ پانل به‌صورت پیوسته

به این شیوه از ساخت ساندویچ پانل روش پیوسته و ممتد ساخت ساندویچ پانل نیز می‌گویند و برای ساخت معمولاً از متریال و مواد اولیه خاصی استفاده می‌کنند‌. این متریال شامل ورق گالوانیزه، فوم پلی یورتان، پلی استایرن، چسب فوم و در صورت نیاز سایر موارد دیگر می‌شود.

 

توجه داشته باشید که در نحوه ساخت ساندویچ پانل به روش پیوسته کلیه مواد اولیه به‌صورت هم‌زمان وارد دستگاه مخصوص می‌شوند و باید اندازه و ابعاد سفارش و تولید ساندویچ پانل‌ها در این مرحله مورد دقت و توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

 

برای ساخت ساندویچ پانل به روش پیوسته از دستگاه کانتینیوز پلی یورتان و دستگاه کانتینیوز پلی استایرن استفاده می‌کنند که طی دو مرحله برایتان نحوه کار و فرآیند تولید ساندویچ پانل را شرح خواهیم داد. این مراحل عبارت‌اند از:

 

1. مرحله دستگاه کانتینیوز پلی یورتان

جالب است بدانید که این قبیل از دستگاه‌های مورداستفاده برای ساخت ساندویچ پانل‌ها مدت‌ها قبل برای ساخت پانل‌ها وارد ایران شده و قدمتی طولانی دارد و ساختار آن به‌گونه‌ای است که از دو چند رول گیر ساخته شده است. حتی ممکن است این دستگاه تعداد رول‌هایی بیشتر از چهار عدد را نیز دریافت کند. رول‌ها معمولاً به‌صورت زوج یکی برای قسمت رویی مصالح و دیگری برای قسمت زیرین سازه دریافت می‌شوند.

 

رول‌های گالوانیزه پس از ورود به دستگاه باز شده و سپس ورق موردنظر به‌واسطه دستگاه رول فرمینگ روی قسمت زیرین آن‌ها قرار می‌گیرند و به‌صورت مستقل به درون غلطک‌هایی مخصوص وارد می‌شوند.

 

توجه داشته باشید که این غلطک‌ها دارای طرح‌های متفاوتی بوده و انتخاب آن‌ها به نوع سفارش شما بستگی دارد. سپس در مرحله بعد ورقه‌ها با توجه به میزان سفارش مشتریان از یکدیگر فاصله می‌گیرند و فویل عایق به آن‌ها تزریق می‌شود.

 

فوم‌های پلی یورتان از متریالی مانند پلی آل و ایزوسیانات ساخته شده‌اند که با هم ترکیب شده و به قسمت میانی ساندویچ پانل‌ها تزریق می‌شوند و سپس فوم شروع به انبساط می‌کند و در این مرحله از نحوه ساخت ساندویچ پانل لازم است که تحت تأثیر فشار، پرس و گرما قرار بگیرد.

این مرحله از پف زیادی فوم‌ها جلوگیری می‌کند و سپس در مرحله آخر به کمک تیغه برش متحرک در اندازه‌های سفارش داده شده برای مشتریان برش داده می‌شود.

 

2. مرحله دستگاه کانتینیوز پلی استایرن

مکانیزم، ساختار و شیوه عمل این دستگاه نیز مشابه دستگاه کانتینیوز پلی یورتان است و تنها تفاوت آن‌ها در این است که از این دستگاه برای ساخت ساندویچ پانل پلی استایرن استفاده می‌کنند و این دستگاه نیز درست مشابه دستگاه قبلی دارای دو غلطک است که موجب فرم دهی به پانل‌ها می‌شوند.

 

برای تزریق فوم نیز معمولاً از شیت‌های دو یا سه متری استفاده می‌کنند که پلی استایرن را میان دو لایه قرار می‌دهد و موجب چسباندن آن‌ها شده و سپس در مرحله پایانی پانل متناسب با نیاز و سفارش مشتری در ابعاد و اندازه مناسب برش داده می‌شود.

 

بررسی روش غیر پیوسته یا دیسکانتینیوز و نحوه ساخت ساندویچ پانل

روش ساخت ساندویچ پانل به‌صورت غیر ممتد و غیر پیوسته نیز از دیگر روش‌های رایج ساخت انواع ساندویچ پانل است که خطوط تولید جداگانه‌ای دارد. در واقع یعنی اجزای این ساندویچ پانل‌ها به‌صورت هم‌زمان و پیوسته تولید نمی‌شوند و هر یک خط تولید جداگانه‌ای دارند و سپس محصول نهایی از آخرین مرحله و آخرین دستگاه حاصل می‌گردد.

 

نیروی کاری که برای تولید این قبیل از ساندویچ پانل‌ها فعالیت دارند بیشتر از روش قبلی است؛ زیرا تعداد دستگاه‌ها و مراحل ساخت نیز بیشتر است. در ادامه مراحل و دستگاه‌هایی که در نحوه ساخت ساندویچ پانل نقشی ایفا می‌کنند را برایتان معرفی کرده و شرح می‌دهیم. این دستگاه‌ها و مکانیزم کار با آن‌ها عبارت‌اند از:

 

1. دستگاه دیسکانتینیوز پلی یورتان

بر اساس این روش از ساخت ساندویچ پانل در ابتدا ورقه‌ها به‌واسطه دستگاه رول فرمینگ برش داده می‌شوند و سپس ورقه‌هایی که قرار است برای لایه‌های بیرونی پانل مورداستفاده قرار بگیرند به داخل دستگاه‌های مخصوص هدایت می‌شوند و به‌واسطه دستگاه پرس می‌شوند.

 

سپس بین این دو ورق فوم پلی یورتان را تزریق می‌کنند و در مرحله بعد با گرم کردن و خنک کردن فرم را خشک کرده و در پایان مرحله، محصول نهایی از قالب‌های مخصوص خارج می‌شود و برای تولید پانل بعدی ساندویچ پانل اقدام می‌شود.

 

2. دستگاه دیسکانتینیوز پلی استایرن

جالب است بدانید که مراحل تولید مصالح در این دستگاه به‌صورت از پیش‌ساخته شده و جداگانه بوده و سپس در قسمت آخر محصولات به‌صورت کلی کنار یکدیگر قرار گرفته و مونتاژ می‌شوند. در این مرحله ورقه‌های گالوانیزه توسط دستگاه رول فرمینگ فرم دهی شده و بر اساس ابعاد موردنظر که مشتری سفارش داده است برش می‌خورند.

 

لازم به ذکر است بدانید که فوم‌های پلی استایرن در ضخامت‌های خاصی برش می‌خورند و در مرحله آخر فوم‌ها به کمک چسب‌های مخصوص به ورقه‌ها می‌چسبند و تحت پرس قرار می‌گیرند. این مرحله به این دلیل انجام می‌شود که فوم‌ها خشک و محصول تولید شود.

 

حال که با نحوه ساخت ساندویچ پانل آشنا شده‌اید لازم می‌دانیم که در مورد کاربرد ساندویچ پانل نیز اطلاعات مختصر و مفیدی را در اختیارتان بگذاریم. چنانچه برای مصالح ساختمانی و یا سایر مصارف دیگر نیاز به ساندویچ پانل دارید، در ادامه این مقاله نیز همراه ما بوده و به کاربردهای مهمی که درباره پانل‌های متفاوت ارائه می‌دهیم نهایت توجه را داشته باشید.

 

ساندویچ پانل سقفی

بررسی کاربرد ساندویچ پانل به‌صورت کلی و عمده

کاربرد و مزیت‌های انواع ساندویچ پانل با توجه به ساختار منحصربه‌فردی آن‌ها متفاوت بوده و می‌توان گفت که هر کدام از ساندویچ پانل‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

با توجه به انواع ساندویچ پانل می‌توان کاربردشان را موردبررسی قرار داد. برای بررسی کاربرد ساندویچ پانل باید به جنس و نوع لایه‌های آن دقت ویژه‌ای داشت. با وجود پانل‌های ساندویچی در جوامع امروزی ساخت‌وساز به‌شدت مقرون‌به‌صرفه شده و از نظر اقتصادی برای سازندگان سودمند است.

 

بنابراین می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین کاربرد ساندویچ‌ پانل به‌صرفه بودن آن است. همچنین لازم به ذکر است که برای نصب ساندویچ پانل نیازمند به هزینه‌های اضافی نخواهید بود و این سازه‌ها به‌صورت کاملاً آسان قابل‌نصب بوده و از این جهت نیز هزینه‌های اضافی برای افراد به همراه ندارند.

 

از جمله مهم‌ترین کاربردهای عمومی ساندویچ پانل می‌توان به استفاده از آن‌ها در صنایع کشاورزی، صنایع مرغداری، صنایع نظامی، صنایع شیمیایی، مراکز پلیسی، مراکز امداد و نجات، ساخت انواع کانکس، آپارتمان‌سازی و ساخت استخرها، ساخت سالن‌های ورزشی، ساخت بیمارستان‌ها اماکن تفریحی و سیاحتی ساختمان‌های تجاری و داروخانه‌ها اشاره کرد.

 

لازم به ذکر است که موارد زیر نیز از جمله مهم‌ترین کاربرد ساندویچ پانل محسوب می‌شوند این موارد عبارت‌اند از:

  • برای استفاده برای ساخت کارگاه‌ها و دفترهای تجاری
  • ساخت و تولید انواع کانکس‌ها جهت اورژانس و افزایش ایمنی
  • استفاده به‌منظور ساخت انواع کمپ‌های تفریحی و سیاحتی
  • تولید سازه‌های پیش‌ساخته اتاق کنترل و یا اتاق‌های فرمان
  • به‌منظور ساخت کانکس‌های پست نگهبانی و اتاق‌های یخچالی و حمل
  • به‌منظور ساخت کانکس‌های پیش‌ساخته جهت استفاده در میدان‌های میوه و تره‌بار
  • استفاده جهت ساخت انواع تریلر و تریلرهای کانکس دار

 

کانکس ساندویچ پانل

دلایل استفاده از ساندویچ پانل در معماری و ساخت‌وساز چیست؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استفاده از ساندویچ پانل در معماری و ساخت‌وساز به‌شدت رایج بوده و در این زمینه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند‌. موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از این قبیل ساندویچ پانل‌ها و همچنین مزایای کاربرد ساندویچ پانل در ساخت‌وساز و معماری محسوب می‌شوند. این موارد مهم عبارت‌اند از:

  • بالا بردن سرعت ساخت بناها و مکان‌های موردنیاز
  • بالا رفتن عمر مفید سازه‌ها
  • مقرون‌به‌صرفه بودن استفاده از ساندویچ پانل‌ها در معماری و ساخت‌وساز
  • دوام و پایداری نسبتاً مطلوب ساندویچ پانل‌ها
  • امکان تعویض برای ساندویچ پانل‌ها
  • مقاومت مطلوب در برابر زلزله، طوفان و سایر شرایط جوی
  • تنوع بالا و زیبایی
  • قدرت انتخاب رنگ‌های ویژه
  • سبک بودن و افزایش مقاومت سازه‌ها

موارد نامبرده از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که موجب می‌شود افراد از ساندویچ پانل در معماری و ساخت‌وساز استفاده کنند و اگر شما نیز به‌تازگی قصد ساخت‌وساز و تأسیس بناهای مختلف را دارید توصیه می‌کنیم که نسبت به موارد نامبرده دقت داشته و با آگاهی کامل برای خرید ساندویچ پانل اقدام نمایید.

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم که مطالعه این مطالب برای شما مفید بوده باشد، ما در این قسمت از سایت کیمیا پانل برایتان درباره نحوه ساخت ساندویچ‌ پانل گفتیم و همچنین اطلاعات مفیدی درباره کاربرد انواع ساندویچ پانل در اختیار شما عزیزان گذاشتیم.در ادامه می توانید ویدیوها را در کانال آپارات مشاهده نمایید.

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.