شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

آشنایی با ساندویچ پانل پلی اورتان

آشنایی با ساندویچ پانل پلی اورتان

آشنایی با ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل جایگزین ابزار پیش ساخته است؟همانطور که می‌دانیم، با گذشت زمان و پیشرفت زندگی همه چیز در حال تغییر بوده و سازه‌های عمرانی هم تغییر کرده است. به عبارتی دیگر مصالح مورد استفاده برای ساخت‌وساز در دنیا روزانه در حال پیشرفت است. بهترین کارآیی یک مصالح ساختمانی زمانی خواهد بود که انرژی و هزینه کمتری برای اجرای آن لازم باشد؛ این در حالی است که نتیجه و کیفیت قابل قبولی خواهد داشت. به همین دلیل علم مهندسی نوین به سمتی پیش می‌رود که بتواند مقدار انرژی مصرفی را کاهش و هزینه‌ها را تا حد چشم‌گیری کم کند.

به این ترتیب سیستم‌های صنعتی یا حتی نیمه صنعتی به روی کار آمده و باعث رونق سازه‌های نیمه آماده شدند. شاید بارها شنیده باشید که فلان شهرک یا فلان بخش از کشوری به‌طور کامل با سازهای پیش‌ساخته آماده شده است. آن‌قدر سرعت ساخت‌وساز با سازه‌های پیش‌ساخته بالا است که می‌توان پروژه‌های معمولی را در مدت یک ماه آماده کرد. سازه‌های نیمه آماده یا پیش‌ساخته به شکلی هستند که هزینه‌های مالی، مدت زمان پروژه، نیروی کار، مصالح مورد نیاز و … را کاهش داده و امنیت بالایی هم دارند.

انواع ساندویچ پانل

در ابتدا و قبل از بیان هر نکته‌ای باید بدانیم که ساندویچ پانل‌ها دارای چند نوع دیواری و سقفی هستند. تمامی مدل‌های آن کیفیت و عمر بالایی داشته و برای پروژه‌های مختلف کارآیی دارند. در این بخش از مقاله لازم است، بدانیم که ساندویچ پانل پلی یورتان یکی از مهم‌ترین و بهترین نوع این سازه‌های آماده است که از نظر عایق بودن حرف اول را زده و به جرئت می‌توان گفت، بهترین در نوع خود است.

امنیت و کارآیی ساندویچ پانل پلی یورتان یا همان سازه‌های پیش‌ساخته در چه حد است؟

همان‌طور که می‌دانیم، هدف کلی سازه‌های عمرانی یا ساختمانی حفظ امنیت و مقاومت بالای سازه‌ها است. به عبارتی دیگر سازه‌های بتنی یا فولادی را به روی کار آوردیم، چراکه مقاومت بسیار بالایی در ترکیب آن‌ها حاصل می‌شود. این روزها ساندویچ پانل‌ها نه‌تنها مقاومت و امنیت بسیار بالایی دارند بلکه از قبل ساخته شده و نیاز به زمان زیادی برای اجرا و قالب‌گیری نخواهند داشت.

همان‌طور که می‌دانیم، سازه‌های بتنی همراه با آرماتورهای فولادی دارای مقاومت بالایی هستند؛ این در حالی است که نه‌تنها وزن بالایی داشته بلکه زمان زیادی برای اجرا لازم خواهند داشت. از طرفی می‌دانیم که سازه‌ها باید وزن کمی داشته باشند تا بتوانیم مقاومت آن‌ها را در برابر نیروی زلزله کاهش دهیم. به عبارتی دیگر زمانی که سازه آماده شده از هر نوع مصالحی دارای وزن بالایی باشد، مقاومت آن در برابر زلزله کاهش می‌یابد.

این در حالی است که ساندویچ پانل‌ها دارای وزن بسیار کمی بوده و مقاومت در برابر زلزله بالاتری خواهد داشت. به همین دلیل به شما عزیزان توصیه می‌کنیم، اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و با مطالعه این مقاله موارد مهمی را فرا بگیرید.

 

مزایای ساندویچ پانل پلی یورتان شامل چه مواردی است؟

در سطرهای بالا به این نتیجه رسیدیم که پانل ساندویچی به دلیل وزن کمی که دارد، برای مقاومت در برابر زلزله بسیار مفید است. در ادامه باید بدانیم، این سازه پیش‌ساخته دارای مزایای دیگری هم هست. به‌طور مثال می‌توانیم به عایق انرژی بودن آن اشاره کنیم. همان‌طور که می‌دانید، این روزها همه در تلاش برای کاهش مصرف انرژی هستیم. استفاده از پانل‌های ساندویچی برای کاهش هدر رفتن انرژی گرمایی و حرارتی بسیار مناسب است.

از طرفی این سازه از قبل آماده هیچ نخاله ساختمانی نداشته و همین موضوع باعث افزایش طرافداران آن شده است. زمانی که ساختمان یا سازه‌ای با مصالح سنتی آماده شوند، دارای نخاله‌هایی هستند که بسیار آزاردهنده بوده و باید برای نگهداری از آن‌ها بخشی از اطراف شهر را به این کار اختصاص داد. این در حالی است که آلودگی بسیاری داشته و زیان‌بار است. از طرفی زمان تخریب سازه‌های سنتی باید تمامی مصالح را دور انداخت.

با وجود این که تخریب یا بازسازی سازه‌هایی که با ساندویچ پانل ساخته شده باشند، نخاله ساختمانی نداشته و مصالح آن قابل بازیافت خواهد بود. همان‌طور که می‌دانیم، بازیافت یکی از مهم‌ترین مواردی است که تأثیر بسیار زیادی به روی محیط‌زیست زندگی ما خواهد داشت. درحالی‌که مصالح ساختمانی قدیمی قابلیت بازیافت نداشته و باید برای آن‌ها فکری شود.

همچنین سرعت بالای نصب، نصبی ساده و بی‌دردسر، عمر با دوام و … از دیگر مزایای پانل ساندویچی پلی اورتان هستند.

همان‌طور که مشاهده کردید، هیچ یک از انواع مصالح ساختمانی کارآیی و مزایای این سازه‌ها را نداشته و نمی‌توانند مانند آن در سرعت بسیار بالایی اجرا شوند. به همین دلیل اکثر مهندسین موفق در این زمینه تجربه کاری داشته و می‌دانند، مراحل اجرا به شکل خواهد بود

بررسی عمیق تر مزایای ساندویچ پانل پلی یورتان:

  • عایق حرارتی و برودتی: این نوع ساندویچ پانل به دلیل استفاده از فوم پلی یورتان با دانسیته بالا، عایق حرارتی و برودتی بسیار عالی محسوب می شود. این ویژگی باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف انرژی و کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان می شود.
  • عایق صوتی: فوم پلی یورتان به طور موثری صدا را جذب می کند و از ورود و انتشار آن به داخل و خارج ساختمان جلوگیری می کند. این ویژگی ساندویچ پانل پلی یورتان را برای استفاده در مکان هایی که نیاز به آرامش دارند مانند بیمارستان ها، مدارس و کتابخانه ها مناسب می کند.
  • مقاومت در برابر آتش: ساندویچ پانل های پلی یورتان با توجه به نوع فوم و ضخامت ورق های فلزی می توانند در برابر آتش سوزی مقاوم باشند. این نوع پانل ها در دسته بندی های B1، B2 و B3 از نظر مقاومت در برابر آتش طبقه بندی می شوند.
  • وزن سبک: یکی از مهمترین مزایای ساندویچ پانل پلی یورتان وزن سبک آن است. این ویژگی باعث کاهش بار وارده بر سازه و اسکلت ساختمان می شود و همچنین حمل و نقل و نصب آنها را آسان تر می کند.
  • مقاومت بالا: ساندویچ پانل های پلی یورتان در برابر باد، بارش برف، زلزله و سایر عوامل محیطی مقاوم هستند.
  • سرعت نصب بالا: نصب ساندویچ پانل ها به دلیل اتصال زبانه و شیار و روش های مدرن بسیار سریع و آسان است. این امر باعث کاهش زمان ساخت و ساز و کاهش هزینه ها می شود.
  • طول عمر بالا: ساندویچ پانل های پلی یورتان در برابر رطوبت، پوسیدگی، قارچ و جوندگان مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند.
  • تنوع طرح و رنگ: این نوع ساندویچ پانل ها در رنگ ها و طرح های مختلف ارائه می شوند و می توان از آنها برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد.
  • قابلیت بازیافت: فوم پلی یورتان موجود در ساندویچ پانل ها قابل بازیافت است و این امر باعث کاهش اثرات زیست محیطی می شود.

موارد کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان

در قسمت‌های قبلی به‌طور خلاصه مزایای ساندویچ پانل پلی یورتان را بیان کردیم، اکنون قصد داریم در رابطه با موارد کاربرد آن‌ها صحبت کنیم. همان‌طور که می‌دانیم، چنین مصالح کاربردی دارای طرفداران بالایی بوده و از آن‌ها برای دیوار و سقف استفاده خواهد شد. دیوار و سقف‌های عضو اصلی سازه بوده و بار اصلی ساختمان را تعیین خواهند کرد. به همین دلیل زمانی که در این دو مورد از سازه‌های پیش‌ساخته استفاده کنیم، قطعاً امنیت و مقاومت سازه افزایش پیدا می‌کند. این مورد برای شهرهای زلزله‌خیز ایران بسیار کاربردی است و باعث کاهش صدمات جانی و مالی این اتفاق طبیعی خواهد بود.

 

علاوه بر این لازم است، بدانید که از ساندویچ پانل‌های پلی یورتان برای هر نوع ساختمانی مسکونی، تجاری، ورزشی، سوله‌های بزرگ و … استفاده می‌شود و کارآیی لازم را دارد. شما هم می‌توانید به جای افزایش هزینه‌های مالی و زمانی خود با مهندسین مربوط به این رشته مشورت کرده و در صورت تأیید، برای اجرای آن اقدام کنید. لازم به ذکر است که ساندویچ پانل به دلیل مزایای بسیار بالایی که دارد، در محیط‌های خاص از آن‌ها استفاده خواهد شد. به‌طور مثال می‌توانیم به محیط‌های استرلیزه اشاره کنیم.

اما بیشترین کاربرد را موارد زیر به خود اختصاص داده اند:

  • ساختمان های مسکونی: از ساندویچ پانل های پلی یورتان می توان برای ساخت ویلا، آپارتمان و سایر نوع ساختمان های مسکونی استفاده کرد.
  • ساختمان های تجاری: این نوع ساندویچ پانل ها برای ساخت سوله، کارخانه، انبار، فروشگاه و مکان های تجاری مناسب هستند.
  • سردخانه ها: عایق حرارتی بالای ساندویچ پانل های پلی یورتان آنها را به گزینه ای ایده آل برای ساخت سردخانه ها تبدیل کرده است.
  • مجتمع های ورزشی: سرعت نصب بالا و مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات دمایی ساندویچ پانل های پلی یورتان آنها را برای ساخت مجتمع های ورزشی مناسب می کند.
  • مدارس و بیمارستان ها: عایق صوتی و حرارتی بالای این نوع ساندویچ پانل ها آنها را برای استفاده در مدارس و بیمارستان ها مناسب می کند.

ویژگی‌های ظاهری ساندویچ پانل پلی یورتان

لازم است بدانیم سازه‌های پیش‌ساخته دارای چه ویژگی ظاهری هستند که توانستند، این مقدار مقاومت بالا داشته باشند. در حالت کلی ساندویچ پانل‌ها دارای ردیفی به‌عنوان یک مصالح سفت و محکم بوده و در اطراف آن ورق‌های خاصی قرار دارند. این ورق‌های ذکر شده، دارای انعطاف نسبتاً بالایی بوده و برای محافظت از مغزی بین آن‌ها ساخته شدند. همچنین لازم است، بدانیم مغزی مورد بحث از جنس پلی یورتان است. همین ظاهری متفاوت باعث شده که پانل‌های ساندویچی دارای تفاوت‌های خاصی هستند.

نکته لازم به ذکر دیگر این است که شاید مغزی نام برده شده، از جنس پشم سنگ هم باشد. به هر حال این مغزی باید مقاومت بالا درعین‌حال وزن بسیار سبکی داشته باشد. قطعاً می‌دانیم که سبک وزن بودن چه تأثیر زیادی بر کاهش لنگر و از طرفی هم کاهش نیروی زلزله خواهد داشت. در بعضی از موارد برای مغزی ذکر شده از پلی استایرن هم استفاده می‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم، قبل از سفارش پانل پیش‌ساخته شده با مهندس مجری خود به‌طور کامل مشورت کرده و نوع کارآیی این سازه را شرح دهید؛ تا بتوانید بهترین نوع پانل را خریداری کنید.

انواع ساندویچ پانل پلی اورتان
ساندویچ پانل پلی اورتان

پلی یورتان چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید لازم باشد، کمی هم در رابطه با پلی یورتان بدانیم تا کارآیی ساندویچ پانل پلی یورتان بهتر درک شود. پلی یورتان از ماده شیمیایی تهیه شده و یکی از پرطرفدارترین پلیمرهای دنیا است. معمولاً مغزی یا ردیف وسط تمامی پانل‌های ساندویچی از جنس پلی یورتان است. چراکه این ماده خاصیت عایقی بالایی داشته و می‌تواند در تمامی موارد کاربردی مفید واقع شود. به عبارتی دیگر در اکثر کارخانه یا سوله‌های تجاری از دیوار و سقف‌های پیش‌ساخته پلی یورتانی استفاده می‌شود و به همین دلیل مزیت‌های فراوان آن قابل‌درک خواهد بود.

3. مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان با سایر مصالح ساختمانی:

مقایسه با مصالح سنتی:

ساندویچ پانل های پلی یورتان در مقایسه با مصالح سنتی مانند آجر، سیمان و بلوک مزایای قابل توجهی دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت ساخت و ساز: نصب ساندویچ پانل ها به دلیل اتصال زبانه و شیار و روش های مدرن بسیار سریع و آسان است. این امر باعث کاهش زمان ساخت و ساز و کاهش هزینه ها می شود. در حالی که ساخت و ساز با مصالح سنتی فرآیندی پرمشقت و زمان بر است.
  • عایق بندی: ساندویچ پانل های پلی یورتان عایق حرارتی و برودتی بسیار خوبی دارند و می توانند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند. این ویژگی باعث کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان می شود. در حالی که مصالح سنتی از نظر عایق بندی ضعیف هستند و می توانند باعث اتلاف انرژی شوند.
  • وزن: ساندویچ پانل های پلی یورتان وزن سبکی دارند و بار وارده بر سازه و اسکلت ساختمان را کاهش می دهند. این ویژگی باعث افزایش ایمنی و پایداری ساختمان می شود. در حالی که مصالح سنتی وزن سنگینی دارند و بار زیادی بر سازه وارد می کنند.
  • مقاومت: ساندویچ پانل های پلی یورتان در برابر باد، بارش برف، زلزله و سایر عوامل محیطی مقاوم هستند. این ویژگی باعث افزایش طول عمر و دوام ساختمان می شود. در حالی که مصالح سنتی ممکن است در برابر این عوامل محیطی آسیب پذیر باشند.
  • تنوع: ساندویچ پانل های پلی یورتان در رنگ ها و طرح های مختلف ارائه می شوند و می توان از آنها برای نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کرد. این تنوع به معماران و طراحان آزادی عمل بیشتری در طراحی ساختمان می دهد. در حالی که مصالح سنتی از نظر تنوع محدود هستند.
  • پاکیزگی: نصب ساندویچ پانل ها فرآیندی تمیز و بدون ضایعات است. این ویژگی باعث کاهش آلودگی محیط زیست و بهبود شرایط کار برای کارگران می شود. در حالی که کار با مصالح سنتی می تواند با تولید ضایعات و آلودگی همراه باشد.

مقایسه با سایر عایق های ساختمانی:

علاوه بر مصالح سنتی، ساندویچ پانل های پلی یورتان با سایر عایق های ساختمانی مانند پشم سنگ و فوم XPS نیز مقایسه می شوند. در این مقایسه نیز ساندویچ پانل های پلی یورتان مزایای قابل توجهی دارند از جمله:

  • قیمت: ساندویچ پانل های پلی یورتان به طور کلی ارزان تر از پشم سنگ و فوم XPS هستند.
  • کارایی: ساندویچ پانل های پلی یورتان از نظر عایق بندی حرارتی و برودتی کارایی بیشتری نسبت به پشم سنگ و فوم XPS دارند.
  • وزن: ساندویچ پانل های پلی یورتان وزن سبکی دارند و بار وارده بر سازه و اسکلت ساختمان را کاهش می دهند. این ویژگی باعث افزایش ایمنی و پایداری ساختمان می شود. در حالی که پشم سنگ و فوم XPS وزن سنگینی دارند و بار زیادی بر سازه وارد می کنند.
  • نصب: نصب ساندویچ پانل های پلی یورتان بسیار آسان و سریع است و نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی ندارد. در حالی که نصب پشم سنگ و فوم XPS فرآیندی پیچیده تر است و نیاز به مهارت و تجهیزات خاصی دارد.
  • طول عمر: ساندویچ پانل های پلی یورتان طول عمر بالایی دارند و در برابر پوسیدگی، جوندگان و آفات مقاوم هستند. در حالی که پشم سنگ و فوم XPS ممکن است با گذشت زمان پوسیده و از بین بروند.

در انتخاب ساندویچ پانل پلی یورتان مناسب برای پروژه خود باید به نکات زیر توجه کنید:

  • ضخامت پانل: ضخامت پانل باید متناسب با نوع استفاده و شرایط آب و هوایی منطقه باشد.
  • چگالی فوم: چگالی فوم باید متناسب با نیاز عایق بندی باشد.
  • نوع روکش: نوع روکش باید متناسب با نوع استفاده و شرایط محیطی باشد.
  • برند تولید کننده: برند تولید کننده باید معتبر و دارای سابقه کار خوب باشد.
ساندویچ پانل پلی اورتان سقفی

نکات قابل توجه در نصب پانل ساندویچی

همان‌طور که درسطرهای بالاتر هم با ما همراه بودید، نصب و کاربرد ساندویچ پانل پلی اورتان متفاوت با دیگر مصالح ساختمانی بوده و باید در این رابطه هم اطلاعات مفیدی به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید. قبل از هر چیزی باید بدانیم که نصب پانل‌های ساندویچی آن‌قدر با سرعت بالا است که باعث تعجب کارفرما خواهد بود. این در حالی است که نصب سازه‌های پیش‌ساخته دارای اصول خواست خود بوده و نباید بی‌تفاوت از کنار آن رد شد.

در حالت کلی ساندویچ پانل‌ها دارای دو نوع هستند که باید در زمان نصب یکی در میان با فاصله قرار بگیرند. به عبارتی دیگر پانل‌ها در دو نوع نر و ماده تولید شده و در زمان نصب باید این دو مورد در یک کنار یک دیگر باشند. دلیل اصرار بر بودن یک پانل نر و یک پانل ماده در کنار یک دیگر، این است که به یکدیگر محکم خواهند شد. به همین دلیل در زمان نصب، نصاب باید فردی با دقت بالا باشد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، اگر نصب سازه‌های از پیش‌ساخته شده یا همان پانل‌ها به‌درستی انجام نشود، قطعاً مقاومت و مزیت‌های نام برده شده را نخواهند داشت. زمانی شما می‌توانید یک سازه بسیار زیبا و مقاوم داشته باشید که در نصب نهایت دقت را به خرج داده و اصول نصب آن به‌درستی رعایت شود.

جمع‌بندی: در نهایت تمامی مطالب بالا را به این شکل می‌توان بیان کرد که ساندویچ پانل‌ها سازه‌های پیش‌ساخته شده، هستند که دارای مزیت‌های بی‌شماری خواهند بود. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به عایق بودن، سرعت بالای اجرا، نصب بی دردسر، عدم داشتن نخاله ساختمانی، قابلیت بازیافت، زیبایی متفاوت و … اشاره کرد. این در حالی است که اکثر مهندسین ایران در زمینه نصب و اجرای سازه‌های پیش‌ساخته فعالیت می‌کنند و بسیار هم موفق هستند.

از طرفی لازم است بدانید، بهترین نوع ساندویچ پانل‌ها مدل پلی اورتان آن‌ها است. این مدل دارای عایقی بسیار قدرتمند بوده و در مقایسه با دیگر نمونه‌ها کاهش سطح مصرف انرژی بهتری را خواهد داشت. می‌دانیم که این روزها باید سعی بر ذخیره انرژی‌ها داشته و دیگر زمان مصرف بی‌رویه آن‌ها نخواهد بود. از انواع ساندویچ پانل پلی یورتان می‌توان به نوع سقفی و دیواری آن اشاره کرد.

این سازه‌های پیش‌ساخته شده در سوله‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌ها، سازه‌های مسکونی و … کاربرد داشته و قابل‌اجرا خواهند بود. در زمان نصب آن‌ها توجه داشته باشید که اصول نصب به‌درستی اجرا شده و پانل‌های نر و ماده به شکل مناسبی در کنار یک دیگر باشند. به عبارتی دیگر وجود تمامی مزیت‌های پانل ساندویچی به نصب صحیح آن‌ها مربوط بوده و در غیر این صورت نمی‌توان مقاومت بالایی را از آن‌ها انتظار داشت. به همین دلیل نصب صحیح سازه‌های پیش‌ساخته شده را جدی بگیرید.

برای دیدن ویدیوهای کیمیا پانل می توانید به آپارات مراجعه کنید.از این که این مقاله را مطالعه کردید، ممنونم.

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.