شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

ساندویچ پانل و کاربردهای آن

ساندویچ پانل و کاربردهای آن

ساندویچ پانل، که تحت عنوان پنل ساندویچی نیز شناخته می‌شود، یکی از اجزای مهم ساختمان سازی است که کاربرد مهمی دارد. ساندویچ پانل در واقع به صورت پیش ساخته تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع مختلفی ساخته می‌شود. از جمله کاربردهای می‌توان به استفاده در سقف، دیوار، سرد خانه، انبار و… اشاره کرد. جهت دست یابی به اطلاعات بیشتر در رابطه با ساندویچ پانل و نصب آن تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست؟

در واقع می‌توان ساندویچ پانل را مصالحی دانست که می‌توانند به عنوان جایگزین مصالح سنتی، استفاده شوند. ساندویچ پانل با استفاده از مواد اولیه‌ای چون استنلس استیل، ورق گالوانیزه، آلوزینک، مس و… با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته و به صورت سه لایه ساخته می‌شود. لایه‌های ساندویچ پانل عبارتند از: لایه رویه، لایه عایق و لایه زیره. لایه عایق ساندویچ پانل، که در واقع لایه میانی آن است، با استفاده از موادی که خاصیت عایق داشته و البته وزن کمی هم دارند، ساخته می‌شود. از جمله این مواد می‌توان به پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان و… اشاره کرد. لایه رویه و زیره نیز که دو طرف لایه عایق را پوشش می‌دهند، از ورق‌های فلزی مانند گالوانیزه، آلومینیوم و… ساخته می‌شود.

 

ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل:

در رابطه با ساندویچ پانل، علاوه بر نوع کیفیت آن، صحت نصب آن نیز بسیار با اهمیت است. چرا که در صورت عدم نصب صحیح باید منتظر مشکلات پیش رو باشیم. برای نصب ساندویچ پانل به یک سری ابزار و طی مراحل نصب نیاز داریم که به آن‌ها می‌پردازیم.

ابزار مورد نیاز برای نصب ساندویچ پانل:

1- دستگاه ساندویچ پانل بر: این دستگاه با هدف برش ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله اجزای این دستگاه مهم و پر کاربرد می‌توان به قطب نما و اره دستی، اشاره کرد. در کنار این دستگاه، از سوهان نیز استفاده می‌شود که در صورت وجود ناهمواری‌های بعد از برش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

2- چسب عایق ساندویچ پانل: این چسب‌ها، تحت عنوان چسب ماستیک شناخته می‌شوند. این چسب‌ها می‌توانند با قدرت چسبندگی بالایی که دارند، درز و شکاف‌های میان ساندویچ‌ پانل را پوشش داده و به هم متصل کنند. از مزیت‌های این چسب‌های می‌توان به مقاومت و عدم تغییر آن‌ها در دماهای مختلف اشاره کرد.

 

3- پیچ‌های سرمته گالوانیزه واشر دار: از این پیچ‌ها با هدف فیکس کردن ساندویچ پانل‌ها به یک دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیچ‌های سرمته در سایز‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در شرایط مختلف قابل استفاده باشند.

 

4- سشوار صنعتی: سشوار صنعتی در مواردی که نیاز به حذف روکش، حذف رنگ و یا خشک کردن و گرم کردن لوله‌ها داشته باشیم، استفاده می‌شوند. میزان بادی که از این دستگاه خارج می‌شود، قابل تنظیم است و می‌توان متناسب با نیاز، میزان آن را کنترل کرد.

 

5- اره ساندویچ پانل بر: این ابزار برای برش ساندویچ پانل‌های مختلف به ابعاد متفاوت و مطابق با نیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

6- فوم پلی یورتان: فوم پلی یورتان ابزاری است که به جهت متصل کردن ساندویچ پانل‌ها به هم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

7- قیچی برش مفتول: قیچی برش مفتول، پیرو نامش، مناسب برای برش مفتول، پیچ، میلگرد و فلزات است. کیفیت قیچی برش مفتول، تاثیر مستقیمی بر صحت فرآیند برش دارد.

 

8- دستگاه گره زنی: از این دستگاه جهت گره زدن شبکه‌های مش در فرایند نصب ساندویچ پانل، استفاده می‌شود.

 

9- نیروی ماهر نصب کننده ساندویچ پانل، می‌تواند به عنوان مهم‌ترین مهره‌ای که برای نصب ساندویچ پانل محسوب شود. سپردن نصب ساندویچ پانل، به نصابان غیر ماهر می‌تواند بهترین کیفیت ساندویچ پانل و بهترین ابزار را به هدر دهد.

سوله

نحوه نصب ساندویچ پانل به چه صورت است؟

اگر می‌خواهید فرایند نصب ساندویچ پانل را به درستی انجام دهید، در ابتدا باید حمل و نقل آن‌ها را به درستی و بدون آسیب انجام دهید. باید دقت کنید که ساندویچ پانل‌ها را در نزدیک‌ترین و در عین حال امن‌ترین محل نزدیک به نصب، قرار دهید تا کمتر نیاز به جا به جایی نیاز داشته باشند. برای حمل و نقل ساندویچ پانل باید دقت کنید که لایه‌های زیره و رویه‌ی (لایه‌های فلزی) آن را به درستی در دست بگیرید تا موجب از هم گسیختگی لایه‌ها نشود. در ضمن اگر قصد حمل و نقل حجم زیادی از ساندویچ پانل‌ها را دارید با هر یک از آن‌ها را به درستی بسته بندی کرده و مانع آسیب ناشی از اصطکاک میان آن‌ها شوید.

 

در رابطه با ستون‌ها و پایه‌ها باید اطمینان حاصل کنید که هر یک در جایگاه مقرر شده و به طور صحیح نصب شوند. در غیر این صورت نباید انتظار یک سازه مستحکم و مقاوم داشته باشید.

لازم است که در فرایند نصب ساندویچ پانل‌ها، به ایجاد یا عدم ایجاد زاویه قائمه در میان ساندویچ پانل‌ها با سطح افقی، دقت کنید. همچنین برای درز گیری ساندویچ پانل‌ها لازم است که سطوح محل اتصال، هیچ گونه گرد و غبار و رطوبت و… نداشته باشند.

 

نحوه نصب ساندویچ پانل سقفی:

نصب ساندویچ پانل سقفی، نیاز به زیر سازی دارد که بدین جهت پوشش سقف باید مورد توجه قرار بگیرد. برای نضب ساندویچ پانل سقفی، لازم است آن‌ها روی پلین‌های سقف زیر سازی شده قرار داده شوند. در این فرایند، به ازای هر متر مربعی که ساندویچ پانل نصب می‌شود، یک عدد پیچ سرمته گالوانیزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این فرایند نیاز به آب بندی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

 

نحوه نصب ساندویچ پانل دیواری:

برای نصب ساندویچ پانل دیواری نیز به زیر سازی احتیاج داریم. همچنین تکیه گاه مستحکمی از جنس پروفیل‌های آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این مرحله قبل از نصب ساندویچ پانل دیواری انجام می‌شود. در این باره جالب است بدانید با وجود این که خود این ساندویچ پانل‌ها قابلیت عایق کردن دارند، اما برای تشدید این قابلیت از چسب‌های مخصوصی استفاده می‌شود. در این مورد نیز نیاز به آب بندی خواهیم داشت.

 

نحوه نصب ساندویچ پانل دیواری

نحوه آب بندی ساندویچ پانل:

 

در ابتدا باید دانست که هدف از آب بندی، اتصال درست صفحات به هم است. بدین جهت ابتدا باید نر و یا مادگی هر یک تعیین شود. همچنین محل‌های اتصال ساندویچ پانل‌ها قبل از اتصال، با اسپری پلی یورتان پوشش داده می‌شوند و قبل از پف کردن آن، ساندویچ پانل‌ها به هم متصل می‌شوند. در واقع بدون آب بندی ساندویچ پانل‌ها نمی‌توانید از اتصال درست آن‌ها به هم و استحکام آن‌ها مطمئن باشید.

 

ساندویچ پانل چه مزایایی دارد؟

ساندویچ پانل جزء مصالح ساختمانی است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته می‌شود و از مزایای بسیاری برخوردار است که عبارت است از:

1- نصب سریع و آسان: از آن جایی که ساندویچ پانل، به آسانی نصب می‌شود و نصب آن به سرعت انجام می‌گیرد، از برخی دردسرها رهایی می‌یابید و در زمان نیز صرفه جویی خواهید کرد.

 

2- امکان مونتاژ و دمونتاژ و جا به جایی: این خصوصیت ساندویچ پانل به شما اجازه می‌دهد بعدها دوباره از آن‌ها استفاده کنید.

 

3- هزینه تهیه و نگه داری مناسب: ساندویچ پانل‌ها مصالحی هستند که در عین مزایای و کاربردهایشان، قیمت مقرون به صرفه‌ای هم دارند. علاوه بر آن هزینه‌های نگه داری و مراقب از ساندویچ پانل نیز مناسب است.

 

4- سهولت در حمل و نقل: از آن جایی که ساندویچ پانل، جز مصالح سبک وزن است، حمل و نقل آن به سهولت انجام می‌شود.

 

5- مقاومت در برابر آسیب‌های خارجی: ساندویچ پانل ساختار با دوام و مقامی دارد و در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت، آتش سوزی، زنگ زدگی و… مقاومت به عمل می‌آورد.

 

6- قابلیت شست و شو: یکی دیگر از مزایای ساندویچ پانل، قابل شست و شو بودن آن است که بحث نظافت و تمیزی آن را تسهیل می‌بخشد.

 

7- دوام و طول عمر بالا: زنگ زدگی، خوردگی، پوسیدگی و… مقاوم است و همین موجب دوام و طول عمر بالای آن می‌شود.

 

8- عایق مناسب: همان طور که گفتیم، لایه میانی ساندویچ پانل، با استفاده از موادی با ویژگی عایق، ساخته می‌شوند. بنابر این ساندویچ پانل می‌تواند عایق سرما، گرما، رطوبت و حتی صوت باشد و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی‌های مختلف شود. همچنین به دلیل ویژگی عایق صوتی ساندویچ پانل، مانع از خروج صداهای داخلی ساختمان به بیرون و ورود صداهای خارجی به درون ساختمان می‌شود.

 

9- پایداری در مقابل زلزله: این ویژگی ساندویچ پانل، ناشی از وزن سبک آن‌ها است.

 

10- تنوع: همان طور که گفتیم، ساندویچ پانل در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. علاوه بر آن این مصالح کاربردی، از لحاظ طرح و رنگ نیز متنوع هستند.

 

11- استحکام بالا: ساندویچ پانل، از مقاومت بالایی در برابر ضربه، فشار و… برخوردار است. همچنین مکمل شدن فرو رفتگی‌ها و برآمدگی‌های آن‌ها، بر میزان استحکامشان می‌افزاید.

 

12- مقاوم در برابر رشد گیاهان و ورود حشره‌ها: ساندویچ پانل قابلیت این را دارد که مانع رشد گیاهانی همچون خزه و همچنین ورود حشرات موذی به ساختمان شود.

 

13- سازگاری با سلامت: اگر نگران بوی شیمیایی و آزار دهنده این مصالح هستید اصلا نگران نباشید چرا که این مصالح کاملا بدون بو هستند. از لحاظ سازگاری با سلامت انسان و حیوانات نیز کاملا قابل اطمینان‌ هستند.

ساندویچ پانل پلی اورتان

معایب ساندویچ پانل:

ساندویچ پانل در کنار مزایای زیادی که دارای، عیب و نقص‌هایی را نیز در بر می‌گیرد که عبارتند از:

 

1- برخورداری از ضریب انتقال حرارتی بالا: این مورد می‌تواند در فصول سرد سال یک امتیاز مثبت بوده و در فصول گرم به عنوان یک نکته منفی دانسته شود. چرا که موجب گرمای زیاد فضای ساختمان خواهد شد. البته این مورد، در ساندویچ پانل هایی صدق می‌کند که با استفاده از پشم معدنی ساخته شده باشند.

 

2- برخی ساندویچ پانل‌ها به دلیل ساختار لایه‌ای و تفاوت دمای خارجی و داخلی، ممکن است با جدایی لایه‌ها از یک دیگر مواجه شوند.

 

انواع ساندویچ پانل:

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، ساندویچ پانل در انواع مختلفی وجود دارد که در این قسمت به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

 

1- ساندویچ پانل سقفی: پیرو عنوان این نوع ساندویچ پانل، کاربرد آن در پوشش سقف است. ساندویچ پانل سقفی، مانند سایر انواع ساندویچ پانل، به صورت سه لایه تولید می‌شود. ساخت سقف بسیاری از محیط‌ها، مانند ورزشگاه، اتاق‌، کانکس، ساختمان‌های صنعتی و.. با استفاده از نوع ساندویچ‌ پانل‌ها انجام می‌شود. لازم به ذکر است که مواد اولیه‌ای که جهت تولید ساندویچ پانل سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از کیفیت، مقاومت، استحکام و دوام و طول عمر بالاتری برخوردار هستند.

 

2- ساندویچ پانل دیواری: ساندویچ پانل دیواری، از لحاظ ساختار، نسبتا شبیه ساندویچ پانل سقفی است اما کاربرد آن در دیوار سازه‌های مختلف است.

 

3- ساندویچ پانل پلی یورتان: در لایه میانی یا لایه عایق این نوع ساندویچ پانل، از پلی یورتان استفاده شده است. از ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل می‌توان به قدرت عایق سازی بالای آن در مقابل حرارت و صوت اشاره کرد. این ساندویچ پانل در مقابل رطوبت و رشد گیاهان مخرب نیز مقاوم است و همین موضوع دلیلی بر مناسب بودن آن برای استفاده در محیط‌های مرطوب مانند شمال کشور می‌شود.

 

4- ساندویچ پانل پلی استایرن: موادی که در لایه میانی این نوع ساندویچ پانل به کار می‌رود، پلی استایرن است که میزان عایقی که ایجاد می‌کند، کمتر از سایر انواع ساندویچ پانل است. از دیگر ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل می‌توان به وزن کم آن اشاره کرد. در ضمن قیمت این نوع ساندویچ پانل نیز پایین است.

 

5- ساندویچ پانل پشم سنگ: ساندویچ پانل‌هایی که در لایه عایق آن‌ها از پشم سنگ استفاده می‌شود، قابلیت بالایی از لحاظ مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق دارند و در محیط‌هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، مناسب خواهند بود.

 

6- ساندویچ پانل ورق آلوزینک: لایه‌های رویه و زیره این نوع ساندویچ پانل، با ترکیبی از فلز‌های آلومینیوم، روی و گالوانیزه ساخته شده که به ترکیب این فلزات، آلوزینک گفته می‌شود. از ویژگی‌های آلوزینک می‌توان به انعظاف پذیری آن و همچنین قابلیت رنگ آمیزی و جوش زدن آن اشاره کرد. این نوع ساندویچ پانل در طرح‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود.

 

ساندویچ پانل با ورق گالوانیزه: این نوع ساندویچ پانل مقاومت زیادی در برابر عوامل مختلفی از جمله خوردگی دارد.

ساندویچ پانل آلومینیومی: ساندویچ پانل‌هایی که لایه‌های رویه و زیره آن‌ها از جنس ورق آلومینیوم است، وزن سبکی داشته و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند. این نوع ساندویچ پانل، سازگاری خوبی با آب و هواهای مختلف داشته و از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

 

سخن آخر:

ساندویچ پانل‌ها مصالحی سبک و کاربردی هستند که برای پوشش دادن سقف و دیوار به کار می‌‌روند و در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. نصب این مصالح مسئله مهمی است که در این مطلب به همراه ویژگی‌ها و چیستی آن توضیح داده شده است.برای مشاهده ویدویوها می توانید به کانال آپارات مراجعه نمایید.

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.