شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

آشنایی با فلاشینگ

آشنایی با فلاشینگ

در این مقاله به بررسی چیستی، تعریف، انواع، فواید و حتی مشکلات فلاشینگ ساندویچ پانل می‌پردازیم. شاید در وهله اول اسم یا کاربرد آن برای شما عجیب و غیرضروری به نظر برسد، اما به‌محض توضیح خواهید فهمید که فلاشینگ ساندویچ پانل کاربرد گسترده و رایجی در دنیای امروزی دارد.

انواع فلاشینگ

فلاشینگ ساندویچ پانل چیست؟

فلاشینگ ساندویچ پانل به معنای ورقی است که سبب پوشش دهی درزها و محل‌های باز بین ساندویچ پانل‌ها می‌شود. فلاشینگ ساندویچ پانل در معنا همان ورق گاتر است. حتماً ورقه‌های ضخیم شیب‌دار را که بر روی سقف‌ها و دیوار‌های ساختمان‌ها یا حتی سقف محوطه‌ها نصب شده‌اند دیده‌اید، اما احتمالاً هرگز به لزوم حضور و نصب آن‌ها توجه نکرده‌اید.

 

شاید تصور کنید یک سقف مسدود شده و آسیب‌دیده مشکل کوچکی است و اهمیت ندادن به آن چندان آسیب‌رسان نخواهد بود. اما اگر چنین سقفی تعمیر نشود، می‌تواند سبب آسیب‌های پرهزینه‌تر شود. نمونه‌هایی از آسیب‌هایی که اغلب در اثر ناودان یا سقف‌های ناکارآمد ایجاد می‌شوند عبارتند از پی‌های مرطوب، زیره‌های پوسیده، آجرکاری آسیب‌دیده و موارد دیگر.

طیف وسیعی از لوازم ناودانی وجود دارد که راه‌حلی مؤثر برای پروژه‌های نوسازی و جدید به حساب می‌آید. فلاشینگ ساندویچ پانل دقیقاً یکی از همین لوازم ناودانی است که به بهبود کیفیت و عملکرد سقف می‌افزاید و از انواع مواد اثبات شده مانند پلاستیک سبک وزن و فلز سخت ساخته شده است.

 

از دلایل نصب این فلاشینگ‌ها می‌توان به موارد بسیاری اشاره کرد اما در صورت کلی فلاشینگ‌ها دو نوع سقفی و دیواری دارند که هردو به‌منظورهای مشابه نصب می‌شوند. فلاشینگ یا ورق‌های گاتر جهت زیباسازی و جلوه دادن به نمای ساختمان‌ها نیز نصب می‌شوند. این ورق‌های شیب‌دار در طرح‌ها و انواع گوناگون طبق سلیقه شما موجود هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها نمای زیبا‌تری به ساختمان خود بدهید. اما به‌صورت کلی فلاشینگ‌ها در وهله اول به‌منظور ایجاد درز‌بند، هوابند و غباربند نصب می‌شوند. زیرا تفاوتی نمی‌کند که ساختمان شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد، می‌تواند مسکونی باشد یا اداری و حتی تجاری، به هرحال رطوبت و آلاینده‌ها بی‌توجه به نوع ساختمان تمایل به عبور از درزها و شکاف‌ها دارند، بنابراین فلاشینگ ساندویچ پانل کاربرد بسیار گسترده‌ای در سطح ساخت‌وساز دارد و نقش محافظ پوشش ده را ایفا می‌کند.

 

کاربرد فلاشینگ در نمای ساختمان

اثرات مثبت فلاشینگ ساندویچ پانل

یک سیستم جلوگیری از آب باران نقش مهمی در هر دو املاک مسکونی و تجاری ایفا می‌کند. از نمونه فواید و آثار مثبت این سیستم شامل:

از تجمع رطوبت در پایه‌های ملک شما که سبب افزایش رطوبت می‌شود جلوگیری می‌کند.

جلوی ورود هرگونه آلاینده، رطوبت و آب را می‌گیرد.

جلوی جریان سریع آب را از آجرکاری تخریب شده و هر نوع سنگ‌تراشی بیرونی را می‌گیرد.

از فرسایش خاک و آسیب رسیدن به گیاهان کنار ساختمان موردنظر جلوگیری می‌کند.

احتمال سرریز شدن ناشی از سد یخ، گرفتگی سقف‌ها و سایر انسدادها را کاهش می‌دهد.

معمولاً پانل‌های فلزی با طیف کاملی از لوازم جانبی موجود است که این‌ها شامل فلاشینگ‌ها (در هر رنگی، از جمله رنگ پانل) و انواع اتصال‌دهنده‌ها برای نصب پانل‌ها بر روی هر بستر (فولاد، بتن مسلح یا چوب) است.

پردازش مواد آسان است، بنابراین ساختمان‌ها را می‌توان با پنجره‌ها و درب‌ها، در هر کجا که نیاز است طراحی کرد.

 

ساندویچ پانل با هسته پلی اورتان

  پلی اورتان بهترین و رایج‌ترین ماده عایق حرارتی موجود در بازار است. پس از سال‌ها تسلط مواد قدیمی‌تر بر بازار، مانند پشم معدنی یا EPS، امروزه جایگزین‌های بهتری در بازار ساخت‌وسازهای مسکونی شده و به شکل پانل‌های ساخته شده از فوم پلی‌اورتان سخت، ترمانو (Thermano) شده‌اند. پتانسیل صرفه‌جویی در فضای داخل ساختمان یکی از فواید بارز این نوع پانل است. البته عایق حرارتی باکیفیت­تر پانل­ها نسبت به سایر انواع هسته­ها ضخامت دیواره کمتری دارد و در عین حال پارامترهای عایق حرارتی یکسانی را حفظ می‌کند. از دیگر مزایای بسیار پراهمیت آن، چگالی کمتر ماده‌ای است که هسته از آن ساخته شده است. این عامل به‌طور قابل‌توجهی به فرآیند نصب سهولت می­بخشد زیرا هیچ ابزار یا تجهیزات آن‌چنانی و خاصی در محل پروژه موردنیاز نخواهد بود.

 

ساندویچ پانل با هسته پشم معدنی

این نوع دارای دو مزیت است:

_ راندمان عایق صدا

_ مقاومت در برابر آتش

یکی از ویژگی‌های پشم‌های معدنی داشتن پارتیشنی است که برای جلوگیری از انتقال صدای بیش از حد طراحی شده است. بهترین نسخه‌های پانل دارای قابلیت‌ عایق صوتی هستند که در عمل به اثر عایق صوتی تا 33 دسی‌بل تبدیل می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، رفتار آن‌ها در آتش‌سوزی است. در واقع به این معنی که هم آب‌بندی و هم درجه آتش پارتیشن به مدت زمان کافی حفظ شود. این زمان برای خروج ایمن از ساختمان و همچنین به حداقل رساندن خسارات احتمالی ناشی از آتش‌سوزی کافی است.

 

ساندویچ پانل با هسته EPS

امروزه به‌گونه‌ای این نوع هسته با پشم معدنی و با پلی اورتان جایگزین شده است. در مقایسه هر سه نوع پانل باید اشاره کرد که EPS از نظر خواص عایق حرارتی بین پشم معدنی و پلی اورتان قرار دارد؛ اما در واکنش به آتش از پشم معدنی پایین‌تر است.

البته در نظر داشته باشید که میزان عملکرد این پانل‌ها در هر زمینه‌ای و برای هر شکل کاربردی جدا از نوع آن به میزان کیفیت ساندویچ پانل شما بستگی دارد تا امنیت و آسایش شما فراهم شود.

ساندویچ پانل با هسته eps

ساندویچ پانل یا ورق گاتر

گفتیم که ساندویچ پانل به‌عنوان یک محصول کاربردی جهت پوشش دیوارها و سقف ساختمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. هر پانل، هسته‌ یا مرکزی با محتوای مواد عایق حرارتی دارد که از دو طرف با ورق فلزی پوشانده شده است. ساندویچ پانل‌ها مصالح ساختاری نیستند، به‌طوری که شما الزاماً در ساخت‌وساز به آن‌ها نیاز پیدا نمی‌کنید بلکه این فلاشینگ‌ها در جریان فعالیت‌های مشاغل و شرایط اقلیمی موردنیاز افراد واقع می‌شوند. نیروهای سازه‌ای به‌وسیله ساختار فولادی یا اسکلت حامل دیگری که پانل‌ها به آن وصل شده‌اند حمل می‌شوند.

 

انواع ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل به‌صورت کلی بر اساس مواد عایق حرارتی مورداستفاده و به کار برده شده در آن‌ها به‌عنوان هسته ساختاری گروه‌بندی می‌شوند. ساندویچ پانل‌ها با هسته‌های EPS یا پلی استایرن منبسط شده، پشم معدنی و پلی اورتان به معنای PIR یا پلی ایزوسیانورات که در بیشتر اوقات یافت می‌شوند و تمامی آن‌ها با سهولت قابل‌نصب هستند.

انواع مذکور عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، عملکرد عایق صدا، واکنش در برابر آتش و وزن عملکردی متفاوت و منحصربه‌فرد دارند.

 

چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

ساندویچ پانل‌ها مزایای بسیاری دارند که به‌صورت کلی مزیت‌های مربوط به هزینه و قیمت آن به‌طور گسترده موردتوجه و تحسین قرار می‌گیرد. مقایسه بین فن‌آوری قاب یا (گل میخ) به معنای قاب‌های پوشیده شده با پانل‌های ساندویچ و فن‌آوری‌های سنتی ساختمان مبتنی بر دیوارهای بنایی مزایای پانل‌های ساندویچ را در سه زمینه کلیدی به نمایش می‌گذارد:

 

هزینه‌های مستقیم

ساخت یک ساختمان در هر یک از این فناوری‌ها به سطوح مخارج سرمایه‌ای مشابهی نیاز دارد. در این زمینه مقایسه مشمول هزینه‌های مصالح ساختمانی، نیروی کار و حمل‌ونقل می‌شود.

 

زمان ساخت

اتمام کار یک ساختمان بر اساس فرآیند سنگ‌تراشی سنتی ممکن است شش الی هفت ماه به طول انجامد. فرآیند ساخت یک ساختمان با همان حجم و با استفاده از فلاشینگ ساندویچ پانل فقط یک ماه طول می‌کشد تا تکمیل شود.

 

کاملاً مشخص و قابل حدس است که زمان‌بندی ساخت‌وساز در راستای تجارت یک عامل بسیار مهم تلقی می‌شود. به‌صورتی که هر چه سریع‌تر یک ساختمان یا انبار تولیدی برای استفاده راه‌اندازی شود، سریع‌تر می‌توان بازگشت سرمایه را به دست آورد.

 

ساختمان‌های دارای فلاشینگ در عوض فرآیندی با عنوان ساخت، مونتاژ می‌شوند. قطعات ساختاری تمام‌شده و اجزای روکش به محل موردنظر می‌‌رسند و سپس مشابه خانه‌ای از آجرهای اسباب‌بازی مونتاژ می‌شوند. خاصیت دیگر بدین شکل است که دیگر نیازی برای منتظر ماندن جهت از دست دادن رطوبت اضافی توسط پوسته ساختمان وجود ندارد.

 

فرآیندهای ساخت‌وساز

در برخی از قسمت‌های صنعت، الزامات ساخت‌وساز می‌تواند برای یک پروژه ساختمانی بسیار حیاتی باشد. نصب فلاشینگ یک فرایند خشک است که لزومی برای حضور مصالح ساختمانی برای آن وجود ندارد. البته تنها نیازمند به مونتاژ ساختار و تثبیت کردن روکش به همراه پانل‌ها و همین‌طور حضور پیچ و مهره است.

 

ساندویچ پانل روی دیوار یا سقف چگونه نصب می‌شود؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و رایج بودن استفاده از ساندویچ‌های پانل سهولت در نصب آن‌ها است. به‌طوری که می‌توانیم این اطمینان خاطر را به افرادی بدهیم که دوست دارند فلاشینگ نصب کنند اما از شلوغی و دردسرهای کار مصالح بیزار هستند، ساندویچ پانل‌ها به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نصب می‌شوند. تخمین‌ها و تجارب چنین برآورد می‌کنند که نصب 600 مترمربع ورق گاتر برای یک فرد خِبره و ماهر در ساخت‌وساز به‌طور حدودی 8 ساعت زمان می‌برد.

 

فرآیند نصب ساندویچ پانل دیواری و سقفی به شرح زیر است:

مصالح ساختمانی موردنیاز به محل نصب تحویل داده می‌شود. این مصالح شامل پانل‌های ساندویچ، اجزای زیرفریم (اشکال سرد شکل) و لوازم جانبی (شامل چشمک زن، بست، واشر، پیچ و مهره و غیره) است. Balex Metal (تجهیزات پروژه‌های ساخت‌وساز) تمام اجزای موردنیاز جهت تکمیل فرآیند نصب را فراهم می‌آورد.

فریم‌های فرعی مونتاژ شده به همراه تیرها، ستون‌ها و پرلین‌ها نصب می‌شوند. ساندویچ پانل توسط بست‌های مناسب، به اجزای سازه‌ای زیر قاب بسته می‌شوند. درزهای بین ساندویچ پانل‌ها آب‌بندی شده و فلاشینگ نصب می‌شود.

 

نحوه مونتاژ ساندویچ پانل دیواری

برای بستن ساندویچ پانل به چند پیچ نیاز است؟

این سؤال از رایج‌ترین سؤالات مشتریان و کاربران پانل در مرحله آماده‌سازی پروژه است. پاسخ این سؤال رایج را می‌توان به‌صورت تقریبی تخمین زد اما واقعاً این مورد بستگی به شما و حساسیت‌هایتان دارد. به‌صورت که حدوداً در هر 1.1 بست هر متر مربع ساندویچ پانل قرار می‌گیرد. البته قاعدتاً تعداد حقیقی، فاصله و چیدمان به تصمیم مهندس طراح پروژه و یا تأمین‌کننده مصالح ساختمانی بستگی دارد. البته اگر شما نصب کننده پانل برای متراژ کم هستید باید بگوییم که این موارد به نظر مالک ساختمان و نظر فنی خودتان بسته است.

ساندویچ پانل‌ها را می‌توان در انواع سازه‌ها مورداستفاده قرار داد. هنگامی که صحبت از انواع گوناگون به میان می‌آید قوه تخیل شما محدود به شنیده‌ها و دیده‌هایتان می‌شود. درحالی‌که ساندویچ پانل‌ها حتی به‌طورکلی در کاربردهای صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند! برخی از پروژه‌های عظیم مسکن از فلاشینگ و ساندویچ پانل نیز استفاده می‌کنند.

با توجه به زمان‌بندی کوتاه در نصب و پوشش دهی واحد و مقیاس بزرگ، ساندویچ پانل‌ها بیشترین محبوبیت را در ساخت و کاربرد اکثریت ساختمان‌ها دارند.

 

آیا ساندویچ پانل‌ها مشکلاتی را به همراه دارند؟

پلی استایرن و پلی اتیلن در دمای حدودی 93.3 درجه سانتی‌گراد نرم می‌شوند و شروع به ذوب شدن می‌کنند. در نتیجه خطر آتش‌سوزی بسیار زیادی از جانب این دو ماده وجود دارد.

 

سازندگان چگونه می‌توانند خطرات فلاشینگ ساندویچ پانل را در ساخت‌وساز کاهش دهند؟

برای شرح این منظور توصیه‌هایی را که ارائه می‌دهیم جدی بگیرید:

 

ساندویچ پانل‌های دارای عایق غیرقابل‌احتراق را به کار ببرید. انجام این عمل در به حداقل رساندن آلودگی دود مؤثر است و به‌ویژه در ساختمان‌های تجاری که نیاز به کنترل کیفیت و مطبوعات هوا دارند، مانند فرآوری مواد غذایی و کارخانه‌های داروسازی، بسیار پراهمیت است. استفاده از مواد غیرقابل‌احتراق در دیوارهای داخلی نیز می‌تواند ایجادکننده یک لایه محافظ باشد.

در نزدیکی دیوارها اعمال خطرناک انجام ندهید. جهت جلوگیری از منابع اشتعال تصادفی مانند جوشکاری، پخت و پز، شارژ مجدد باتری لیفتراک و رنگ‌آمیزی اسپری، این کار را در فاصله دور انجام دهید.

 

تمام برق عبوری از دیوارها و سقف را در فلز محصور کنید. مطمئن شوید که تمامی ساندویچ پانل‌ها کاملاً صحیح آب‌بندی شده‌ باشند و هیچ عایق قابل‌احتراق در معرض دیدی وجود نداشته باشد.

از نگهداری مواد قابل‌احتراق در امتداد دیوارهای بیرونی ساختمان خودداری کنید. در داخل ساختمان‌هایی که پانل‌ ساندویچ قابل‌احتراق دارند نباید دخانیات استعمال شود.

 

جمع‌بندی

مطمئنیم که به‌واسطه همراهی تا این خط از مقاله به‌ راحتی متوجه مزایای زیاد فلاشینگ ساندویچ پانل‌ نسبت به معایب آن شده‌اید، یکی از این مزایا عایق‌های ارزان‌قیمت که نصب راحتی دارد، است. البته‌ ساندویچ پانل‌هایی که در ساخت آن‌ها از مواد قابل‌احتراق استفاده می‌‌شود، در صورت وقوع آتش‌سوزی خطر و آسیب‌های جدی به همراه خواهند داشت. به همین دلیل است که در صورت امکان، اهمیت دارد که با سازنده یا نصب کننده پانل در مورد موادی که استفاده می‌شود صحبت کنید تا از خطرات احتمالی فلاشینگ ساندویچ پانل مطلع شوید.در ادامه می توانید پیج اینستا کیمیا پانل را مشاهده بفرمایید.

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.