شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

شرکت کیمیا پانل، خوش آمدید

هزینه ساخت سردخانه با ساندویچ پانل چقدر است؟

هزینه ساخت سردخانه با ساندویچ پانل چقدر است؟

هزینه ساخت سردخانه با ساندویچ پانل چقدر است؟

سردخانه، محیط سربسته‌ای است که با دمایی خاص و استاندارد، جهت انجماد و نگهداری مواد غذایی و سایر موادی که امکان فاسدشدن در دمای بیرون از سردخانه را دارند، استفاده می‌گردد.

در گذشته، ساخت سردخانه با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی انجام می‌شده که زمان و هزینه‌های بالایی را در پی داشته است. موادی از قبیل شن و ریگ، بتن و سیمان، عایق حرارتی پشم شیشه و چوب‌پنبه، عایق رطوبتی قیر و گونی و … .

 

اما امروزه مصالح ساختمانی جدید و کاربردی، جایگزین مصالح ساختمانی پرهزینه و قدیمی شده است و با بکارگیری این نوع سازه ساختمانی، ساخت سردخانه بسیار آسان و مقرون به‌ صرفه‌تر گردیده است.

ساندویچ پانل از جدیدترین مواد ساختمانی است که به دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، به وفور در صنایع ساخت‌وساز به‌ویژه ساخت سردخانه بکار می‌رود.

برای ساخت سردخانه، باید تمامی دیوارها، سقف و کف از نوع عایق مستحکم و قابل شستشو انتخاب شود. این امر مهم، باعث جلوگیری از اتلاف انرژی شده، طول عمر سردخانه را بالاتر می‌برد و از فساد و خرابی مواد درون آن جلوگیری می‌کند.

 

در واقع یک سردخانه استاندارد و باکیفیت باید بتواند طراوت و تازگی محصولات و مواد غذایی درون خود را به بهترین شکل در دمای پایین حفظ و نگهداری نماید.

سردخانه‌ها معمولاً در صنایع غذایی، صنایع داروسازی، تولیدات گل و گیاه، کارخانه‌های بزرگ صنعتی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی و … کاربرد دارند.

 

قسمت‌های تشکیل‌دهنده سردخانه

اتاقک نگهبانی

در بدو ورود به محیط سردخانه، با این اتاقک مواجه می‌شویم که جهت تأمین امنیت سردخانه در نظر گرفته شده است.

 

آمادگاه

مکانی است که دارای دمایی بیشتر از دمای اتاقک‌های سالن سردخانه است و برای کاهش ابتدایی دمای مواد غذایی کاربرد دارد.

 برخی محصولات، پیش از آن‌که مستقیماً وارد اتاقک‌ها شوند، مدتی در آمادگاه نگه‌داری می‌گردند تا دمای آن‌ها، آرام‌آرام کاهش یابد و سپس وارد سالن اصلی می‌شوند. این کار از عرق کردن، کپک زدن و فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

 

تونل انجماد

قسمتی از سردخانه است که دمای فوق‌العاده پایینی در حدود 40- درجه دارد و جهت فریز کردن سریع بعضی از مواد غذایی به‌کار می‌رود. انجماد سریع مواد، کیفیت محصول و ویژگی‌های اولیه آن را مانند رنگ، بو، مزه، بافت و … حفظ می‌کند.

 

سکوی سردخانه

سوله‌ای مسقف با ارتفاع 1 تا 1.2 متر از سطح زمین است که در ابتدای ورودی محل سردخانه قرار دارد و جهت انتقال بار به داخل سردخانه استفاده می‌شود.

 

سالن‌های سردخانه

این سالن‌های بزرگ، شامل ده اتاقک مجهز به سیستم کنترل دما و کنترل رطوبت است که هرکدام از آن‌ها، ظرفیت خنک کردن 500 تن محصول را دارند و به‌تناسب موادی که در آن‌ها نگهداری می‌شوند، دارای دمای خاصی هستند.

 

سیستم کنترل دما، توسط نیتروژن با دمای 196- درجه سانتی‌گراد، انجام می‌گردد و باعث می‌شود، دمای اتاقک‌ها در مقدار ثابت و مشخصی حفظ شود.

سیستم کنترل میزان رطوبت، اتوماتیک‌وار دمای درون سردخانه را اندازه‌گیری می‌نماید. در صورت عدم رطوبت موردنیاز درون سردخانه، کیفیت برخی مواد مانند میوه‌جات پایین می‌آید و سبب ایجاد چین‌وچروک روی میوه می‌گردد؛ بنابراین بسیار ضروری است که میزان رطوبت سردخانه به‌صورت دقیق تنظیم و کنترل شود.

 

سردخانه‌ها بر اساس دما به چند دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام از این دو نوع به ساخت و طراحی‌های ویژه‌ای نیاز دارند.

 

سردخانه

سردخانه با دمای بالای صفر

از سردخانه‌های با دمای بالای صفر درجه، جهت نگه‌داری میوه‌جات، سبزی، مواد لبنی و سایر اقلامی که نباید منجمد شوند مانند دارو استفاده می‌شود.

 

سردخانه با دمای زیر صفر

سردخانه‌های زیر صفر درجه برای منجمد کردن مرغ، گوشت، ماهی، میگو و… استفاده می‌گردد. لازم به ذکر است سردخانه‌های با دمای زیر صفر را می‌توان با تنظیم دما، برای نگه‌داری موادی که نیاز به دمای بالای صفر دارند، استفاده نمود اما سرخانه‌های بالای صفر درجه را نمی‌توان به‌گونه‌ای تنظیم کرد که قابلیت حفظ و نگهداری محصولاتی که باید منجمد شوند را داشته باشد.

انجام این کار، عملاً بسیار دشوار است و باعث وارد آمدن فشار زیادی به موتور سردخانه، می‌گردد.

 

تونل انجماد

این نوع سردخانه‌ها دارای دمای بسیار پایین 40- درجه هستند و برای سرد کردن و انجماد سریع مواد غذایی استفاده می‌شوند.

 

سردخانه دو منظوره

برخی سردخانه‌ها، هر دو دمای زیر صفر و بالای صفر درجه را جهت نگهداری مواد و کالاهای درون سردخانه، فراهم و تأمین می‌نمایند.

 

انواع سردخانه‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها

  • سردخانه ذخیره‌ای به‌عنوان انبار جهت ذخیره و نگهداری مواد غذایی
  • سردخانه گمرکی جهت نگهداری کوتاه‌مدت و موقت کالاها و مواد غذایی
  • سردخانه عمومی برای حفظ و نگهداری محصولات و مواد غذایی
  • سردخانه کوچک برای نگهداری یخ

اجزای فنی سردخانه

در واقع می‌توان گفت سردخانه‌ها، یخچال‌های بسیار بزرگی هستند که جهت نگهداری انواع زیادی از مواد غذایی فاسدشدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا دارای قطعات فنی مشترکی هستند. در زیر برخی از این قطعات آورده شده است.

 

کمپرسور

همان موتور سردخانه است که قسمت اصلی و اساسی سردخانه به حساب می‌آید. عملکرد کمپرسور سردخانه و یخچال به‌صورت یکسان است و تنها فرق آن‌ها، تفاوت در نوع کمپرسورهاست.

کندانسور

کندانسور با تبدیل گاز مبرد به مایع، وظیفه خنک‌کنندگی گاز حاصل از کمپرسور سردخانه را به عهده دارد.

اواپراتور

قسمتی است که عملکردی برعکس کندانسور دارد و در آن، مایع مبرد به گاز تبدیل می‌شود و دمای محیط اطراف را سرد و خنک می‌نماید.

ترموستات

ابزاری است که با هماهنگی سایر تجهیزات، دمای محیط سردخانه را اندازه‌گیری و کنترل می‌نماید.

اجزای فنی سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه‌ای چیست؟

ساندویچ پانل سردخانه‌ای، سازه‌ای سه لایه از ماده سخت و شکننده‌ای به نام پلی اورتان ضد شعله با دانسیته 2+40 کیلوگرم بر مترمکعب است که به‌صورت دو لایه محکم بیرونی از جنس فلز در طرفین و یک لایه سبک درونی در وسط تشکیل شده است.

 

برای روکش لایه‌های ساندویچ پانل سردخانه‌ای، از سه نوع ورق گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم بنا به نیاز و درخواست مشتری استفاده می‌شود.

این ماده ساختمانی نوین و آماده، به‌عنوان عایق حرارتی در ساخت سردخانه‌های ثابت و سیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برابر ورود گرما و برون رفت سرما، رطوبت، صوت، آلودگی هوا و ورود حشرات عایق مقاومی به حساب می‌آید.

 

ساندویچ پانل به جهت سهولت در نصب، استحکام بالا و وزن سبک، جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح ساختمانی قدیمی محسوب می‌شود.

طراحی ساندویچ پانل سردخانه‌ای به‌گونه‌ای ست که شیارهای تو رفته و برآمده‌ای دارد که در هنگام نصب و قرارگیری در کنار هم به‌طور کامل همپوشانی پیدا می‌نمایند.

ساندویچ پانل در دو نوع دیواری و سقفی تولید و به بازار عرضه می‌شود و برای کاور دیوارها، سقف و کف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این ماده پیش ساخته، به‌صورت قطعات جدا از یکدیگر است که به‌راحتی توسط متخصصین نصب، در کنار یکدیگر قرار گرفته و در اندازه و سایزهای مختلف، متناسب با سلیقه مشتری سفارش داده می‌شود.

 

انواع ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای

ساندویچ پانل دیواری سردخانه‌ای

این نوع ساندویچ پانل در ضخامت‌های 8 الی 15 سانتی‌متر وجود دارد، دارای نصب آسان و تمیز بوده، مقاومت بالایی دارد، سبک وزن و غیرقابل اشتعال است و از نظر اقتصادی، مقرون‌به‌صرفه است.

تمامی این ویژگی‌های مثبت باعث شده، این محصول، انتخاب مناسبی جهت پوشش دهی دیوارهای سردخانه محسوب می‌شود.

 

ضخامت پانل‌های دیواری با توجه به میزان سرمای موردنظر در سردخانه تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال در سردخانه‌های با دمای بالای صفر درجه از ساندویچ پانل‌های با ضخامت کمتر و در سردخانه‌های با دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد، به دلیل مصرف بالای انرژی به پانل ضخیم‌تری نیاز داریم.

 

ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل سقفی سردخانه‌ای

ساندویچ پانل سقفی عایق مقاوم و درعین‌حال سبکی به حساب می‌آید که با ساختار و کارایی خاص خود، از انتقال حرارت و رطوبت از سقف به درون سردخانه جلوگیری می‌کند و به این ترتیب مانع هدر رفتن انرژی می‌شود.

این ساندویچ پانل‌ها در ابعاد 4 الی 10 سانتی‌متر تولید می‌شوند و به شکلی طراحی شده‌اند که با پوشاندن کامل شیارهای یکدیگر، مانع ورود آب و رطوبت به درون سردخانه می‌شود.

 

انواع ساندویچ پانل سردخانه‌ای بر اساس جنس لایه خارجی

  • ساندویچ پانل یک طرف فویل، یک طرف ورق
  • ساندویچ پانل یک طرف ورق، یک طرف کاغذ
  • ساندویچ پانل دو رو فویل
  • ساندویچ پانل دو رو نایلون

گفتنی است، برای پوشش کف سردخانه از ساندویچ پانل با نایلون دو رو استفاده می‌شود که در پایان کار پوشش دهی، سطح پانل را بتن‌ریزی می‌نمایند. این کار باعث کاهش میزان انتقال حرارت و دمای محیط می‌گردد.

 

ساندویچ پانل‌های دو رو نایلون، در مقایسه با ساندویچ پانل‌های دیگر به دلیل دارا بودن وزن کمتر، طبیعتاً سبک‌تر هستند و استفاده از آن‌ها برای ساخت سردخانه، هزینه مصرفی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

 

مزایای ساندویچ پانل سردخانه‌ای

  • عایق حرارت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • دارای وزن کم و سبک
  • عایق رطوبت
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • نصب سریع و آسان
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • ظاهر زیبا و تمیز
  • عایق صوت
  • طرح و رنگ‌های متنوع
  • جابه‌جایی آسان
  • قابل شستشو
  • قابل‌استفاده در تمامی موقعیت‌ها
  • مقاوم در برابر حوادث طبیعی مانند باد، سیل و …
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا

قیمت ساندویچ پانل سردخانه‌ای متفاوت است و این تفاوت ناشی از عوامل زیر است:

  • جنس و ضخامت ورق روکش ساندویچ پانل
  • میزان عایق بودن
  • تنوع طرح و رنگ
  • چگالی و ضخامت فوم به‌کاررفته در ساندویچ پانل
  • وزن و استحکام
  • ضد حریق بودن
  • میزان تحمل فشار زیاد

 

نحوه نصب ساندویچ پانل

هزینه ساخت سردخانه با ساندویچ پانل

هزینه ساخت سردخانه به عواملی همچون ابعاد سردخانه (مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل تعیین‌کننده هزینه ساخت سرخانه)، کیفیت ساندویچ پانل، نوع، کاربرد و قیمت هر یک از مصالح ساختمانی، دمای سردخانه (بالای صفر درجه یا پایین صفر درجه)، کیفیت نصب، برند تجهیزات ساختمانی، برق تک فاز یا سه فاز (هزینه ساخت سرخانه با استفاده از برق تک فاز بیشتر است) و … بستگی دارد.

به‌طور کلی قبل از احداث سردخانه، باید با آگاهی کامل و مشورت گرفتن از افراد متخصص در این زمینه، هزینه‌های جانبی و مربوطه را به‌دقت مورد ارزیابی قرار داد و پس از آن، اقدام به ساخت سردخانه نمود.

کلام آخر

استفاده از عایق در سیستم‌های سرمایشی از جمله سردخانه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در واقع وظیفه‌ اصلی سردخانه، انجماد سریع و محافظت از مواد غذایی درون آن، با حفظ دمای سردخانه است. به همین منظور انتخاب عایق قدرتمند، با بهینه‌سازی مصرف سوخت از ورود و خروج گرما و سرما ممانعت می‌کند و باعث سالم ماندن محتویات سردخانه می‌شود.

ساندویچ پانل سردخانه‌ای، یکی از بهترین و مناسب‌ترین عایق‌ها و پوشش‌های به‌کار رفته در ساخت سردخانه است که امروزه جای مصالح ساختمانی سنتی مانند سیمان و آجر را گرفته و در ساخت دیواره‌ها، کف و سقف سردخانه کاربرد فراوانی دارد.امید است مطالب مفید واقع شود.در ادامه می توانید از کانال یوتوب دیدن فرمایید.

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات کیمیا پانل شیراز با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس:  09120646825     24-22-07137731520

آدرس کارخانه: شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم – بلوار کوشش شمالی – خیابان ساعی –

انتهای خیابان 801 – خیابان 802

آدرس دفتر فروش : شیراز – میدان اول

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.